6 SJEDALA ZA 6 OSOBA: HERITAGE PREDSTAVLJA FIAT MULTIPLA 6X6

Za proslavu 25. godišnjice automobila Multipla, Stellantis Heritage Department napravio je ekskluzivni unikat pod nazivom Fiat Multipla 6x6, koji će biti stavljen na tržište i predodređen je da postane kolekcionarski automobil.


Projekt Heritage inspiriran je sa šest osoba koje je u prošlosti nacrtao Giolito kako bi na zabavan i nekonvencionalan način prikazao život u revolucionarnom modelu Fiat. Dok su osobe pojedinačno prikazane na sjedalima, mogu se vidjeti zajedno na poklopcu motora i bokovima na bio tirkiznoj (Bio Turquoise) boji vozila, koja podsjeća na otvorene prostore i more.
Gornji dio vozila u plavoj boji elegantno je kontrastan s donjim dijelom u sivo bijeloj boji, uključujući letvice, kotače i odbojnike.

Multipla je bila prva u svom segmentu sa “3+3” sjedala i nudila je dovoljno mjesta za šest putnika u dva reda po tri sjedala. Bio je toliko inovativan da ga je MoMa u New Yorku izložila kao "automobil budućnosti" (car of the future) tijekom izložbe "Different Roads", a britanski ga je magazin Top Gear proglasio "Automobilom godine" (Car of the Year).



Prošlo je 25 godina otkako se Fiat Multipla prvi put počela prodavati, nakon predstavljanja na Međunarodnom salonu automobila u Njemačkoj (International Motor Show Germany) u jesen 1997., gdje je izazvala veliku pozornost i pobudila znatiželju javnosti i stručnjaka. U njenu čast, odjel Stellantis Heritage izradio je ekskluzivni unikat pod nazivom Fiat Multipla 6x6, kojemu je suđeno da postane kolekcionarski automobil. Dizajner nove kreacije je Roberto Giolito — "otac" automobila Multipla i voditelj Stellantis Heritage (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth). Operacija Heritage inspirirana je sa šest zabavnih osoba koje je Giolito nacrtao 1998. kako bi na zabavan i nekonvencionalan način prikazao život u vozilu.
Dizajner je izjavio: “Ovih šest osoba, ovih šest načina doživljaja automobila, ostvarili su comeback u prvoj kolekcionarskoj Multipli. To je radosna počast, u tipičnom Fiatovom stilu, modelu koji i dalje privlači zanimanje 25 godina kasnije i nastavlja nagovještavati nove načine prijevoza i smještaja ljudi. Zato je šest zabavnih osoba za šest različitih načina doživljavanja ovog vozila inspiriralo automobil Multipla 6x6.”
Trenutačno u proizvodnji, Multipla 6x6 bit će pokazana od 17. do 19. studenog na salonu Milano Auto Classica. Nakon toga će biti prodan kolekcionaru koji voli maštovit i nekonvencionalan talijanski dizajn.


Pogledajmo zajedno povijest automobila Multipla, počevši od projekta 6x6 i njegovih osoba pa sve do njegovih inovacija.

Ovaj je model doslovno promijenio način na koji vozimo i dijelimo iskustva s putovanja, postavši prvo vozilo na društvenim mrežama – čak i prije nego što je ova riječ bila u upotrebi. Na primjer, prva društvena mreža, SixDegrees, bila je inspirirana teorijom da su svi povezani jedni s drugima kroz šest stupnjeva odvojenosti. To je isti broj osoba koje su međusobno “povezane” u automobilu Multipla zahvaljujući osjećaju slobode koji vozilo pruža.



Temeljena na modelu iz 1998., nova Multipla 6x6 ističe se svojom jedinstvenom bio tirkiznom (Bio Turquoise) bojom — karakterističnom bojom iz tih godina, koja podsjeća na otvorene prostore i more, te simbolizira "zeleni" pristup modela i motor s niskim emisijama. Ova boja djeluje kao pozadina za šest osoba na poklopcu motora i bokovima vozila, dok su letvice, kotači i branici obojeni u sivo-bijelu — neutralnu boju koja je u elegantnom kontrastu s plavom karoserijom. Ista profinjenost može se pronaći u interijeru gdje je tamnoplava tkanina u kombinaciji sa sivo bijelim oblogama vrata. U međuvremenu, svako sjedalo sadrži sliku jedne od osoba koje su nacrtane 1998. kako bi se poklopili s lansiranjem modela. Zapravo, svaka osoba ima svoj jedinstveni način gledanja i doživljavanja modela: od pustolova do bebe, vozača, žene koja je privlačna elegantnom muškarcu, redovnika i mladog buntovnika iz 1970-ih. Ovi su crteži završili na modelima linije dodatne opreme, uključujući majice i slagalice, te su osvojili javnost. Danas se te osobe vraćaju na Multipla 6x6 — pojedinačno iznutra i sve zajedno izvana. Za upravljačem je istraživač spreman povesti ovu veselu družinu u nove avanture. Pored njega, u središtu prvog reda, dijete sjedi u svojoj autosjedalici i već sanja kako vozi i nosi trkaću kacigu, dok se pored njega atraktivna žena pokušava našminkati. Menadžer u elegantnom odijelu i s neizostavnim laptopom, redovnik koji se usredotočio na svoja duhovna štiva i mladi hipi mirno zavaljen, svi oni su na drugom redu sjedala. Svaki od njih, na svoj način, predstavlja slobodu izražavanja vlastitih sklonosti u takvom revolucionarnom vozilu.




Dio dizajna izložen u MoMa-i i još uvijek kultni klasik za mlade Europljane


S jedne strane Multipla se ističe svojim nepogrešivim i zabavnim dizajnom, a s druge strane je konkretan primjer kako genijalna rješenja mogu doista poboljšati kvalitetu života u automobilu. Nimalo slučajno, njegova prezentacija u Velikoj Britaniji održana je u Londonskom muzeju dizajna (London Design Museum). Štoviše, model Multipla bio je izložen u Muzeju moderne umjetnosti (Museum of Modern Art - MoMA) u New Yorku 1999. godine, najvažnijem i najpoznatijem muzeju umjetnosti na svijetu, kao primjer "automobila budućnosti" (car of the future) zbog svog inovativnog stila i tehničkih rješenja. Giolito je izjavio: “Danas postoje mladi koje vole ovaj automobil. Bila je toliko neobična u usporedbi s ostalim segmentima upravo zato što je predstavljala druželjubiv stil života, druženje i zajedništvo. I tako, danas postoje ljudi koji ih traže i vraćaju u izvorne specifikacije. U tijeku je pravi pokret koji smatra da Multipla ide u korak s vremenom. Možda oni to sada razumiju čak i bolje nego ljudi tada, jer je vozilo bilo previše napredno i inovativno da bi bilo prihvaćeno.”



Nekonvencionalan stil i prostor koji se stvara

Multipla ruši stereotip koji tvrdi da se posao dizajnera sastoji od isključivo estetske, stilske vježbe. U ovom slučaju Centro Stile Fiat nije stvorio izgled proizvoda koji je tehnički i funkcionalno proizveo netko drugi. Dizajnirao ga je s izvanrednim tehničkim timom i želio je istaknuti konceptualnu originalnost automobila Multipla, dajući mu cjelokupni oblik koji snažno i jasno pokazuje da se radi o novom tipu automobila. To je značilo dizajniranje karoserije Multipla oko šest putnika koji sjede u dva reda i njihove prtljage, a imalo se na umu udobnost. Međutim, također je bilo potrebno osigurati da mogu održavati normalne društvene odnose unutar grupe i dati im priliku za intenzivne odnose s vanjskim svijetom, uz održavanje najveće moguće zaštite i sigurnosti. U biti, pristup je morao staviti pitanja funkcionalnosti u prvi plan, pomirujući želje putnika s mogućnostima tehnologije. Cjelokupni oblik modela stvoren je na temelju teške integracije ovih potreba i podijeljen je u dva "modula": kratku i aerodinamičnu bazu iznad koje je visoki i veliki prednji kraj. Dva su elementa vidljivo odvojena s prednje strane nekom vrstom zakrivljene površine koja je napravljena za smještaj svjetala, mehanizama brisača vjetrobranskog stakla i uloška filtra za pelud. Raspored prednjih svjetala na različite visine zaslužuje posebnu pažnju, jer dijelom daje prednjem dijelu njegov zabavan izgled. Tri para okruglih svjetala na različitim visinama postavljena su tako da najbolje osvjetljavaju cestu: svjetla za maglu u odbojniku, kratka svjetla na maski i duga svjetla na zakrivljenoj površini blizu vjetrobrana. Istovremeno, ima iznimno jedinstven izgled straga, gdje se ističu stražnja svjetla: dva crvena koja iskaču na glatkoj površini. Bočni prozori osiguravaju iznimnu vanjsku preglednost. Vjetrobransko staklo podupire zakrivljena površina. Dva profila koji pričvršćuju prednji dio za bazu vozila su izloženi i protežu se duž cijelog krova poput dvije blago uočljive vene. Tako struktura pojačava svoju ulogu u zaštiti kabine.
Naposljetku, Multipla je bila inovativna i s industrijske točke gledišta. Zahvaljujući svojoj strukturi Space Frame, odgovorila je na dva različita zahtjeva: vrhunska proizvodna fleksibilnost i niska fiksna ulaganja. Ova tehnološka inovacija također odražava posvećenost Fiata okolišu, koji je uvijek stavljao naglasak na važna pitanja povezana s proizvodnjom, poput racionalnog korištenja energije, smanjenja otpada i usvajanja najnaprednijih i održivih industrijskih procesa.



Inteligentne ideje za optimalnu udobnost vožnje i užitak putovanja


Sjajne ideje ne oduzimaju dragocjeni prostor. Ovo je još jedna od prednosti ovog modela zahvaljujući inovativnoj arhitekturi, te je bio jedini istinski automobil s rasporedom sjedala "3+3" u svom segmentu. Zapravo, originalni dizajn kabine pretvorio je vozilo dugo četiri metra u pravi monovolumen. Multipla prevozi do šest osoba u dva reda po tri sjedala, a sva imaju puno prostora i slobodu kretanja. Glave bočnih putnika udaljene su od stranica kabine, tako da se ne osjećaju skučeno. Štoviše, modularnost koju stvaraju sjedala koja se preklope i mogu se potpuno ukloniti, omogućuje dobivanje do 1.900 litara (mjereno do krova) prtljažnika. Osim toga, unutarnji volumen vozila bio je najbolji u segmentu s preko 3 kubična metra. Njegova svestranost i prostranost ne oduzimaju užitak vožnje modela koji se osjeća kao limuzina. A ova inteligentna rješenja također čine automobil Multipla najboljim vozilom za druženje i “dobar osjećaj u vozilu”. Zapravo, to je idealan automobil za putovanje s prijateljima kada je potrebno šest sjedala i veliki prtljažnik. To je vozilo za slobodno vrijeme koje omogućuje da se broj sjedećih mjesta prilagodi broju putnika (tri, četiri, pet ili šest), a sav preostali prostor koristi se za prijevoz tereta. Riječ je o vozilu u kojem mogu putovati tri osobe, a slobodan prostor na potpuno ravnoj podnici posvećuju dugačkim ili teškim predmetima. Zahvaljujući svojim kompaktnim dimenzijama i dobroj preglednosti u svim uvjetima, to je automobil koji je pogodan za svakodnevna putovanja u gradskoj gužvi. U biti, to je više vozila u jednom. Multipla je sposobna transformirati se prema potrebama trenutka i poprimiti, s vremena na vrijeme (i samo na potrebno vrijeme), konfiguraciju karavana, monovolumena, limuzine ili kombija. “Multiplicira” (kao što mu ime kaže) načine na koje se može postaviti ili voziti i omogućuje slobodno i inventivno korištenje unutrašnjeg prostora.

Novu kreaciju dizajnirao je Roberto Giolito, "otac" modela iz 1998. i trenutačni voditelj Stellantis Heritage (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth).

      

Stakleni mjehurić inspiriran modernom arhitekturom

U interijeru, ista "filozofija" oblikovanja rezultirala je pažljivom raspodjelom prostora, razboritim uklanjanjem uobičajenih nefunkcionalnih praznina i iskorištavanjem svakog prostora. Prvi osjećaj kada netko uđe u automobil Multipla je nevjerojatna količina prostora, budući da je puno veća unutrašnjost nego što njezin vanjski izgled govori. Kako bi se osigurala najveća udobnost pri ulasku ili izlasku iz njega, prednji je stup pomaknut naprijed. Ugodno je sjesti na bilo koje od šest dostupnih sjedala: sva su jednako široka, udobna, sigurna i ergonomska. Mehanički elementi pomaknuti su gore što je više moguće kako bi se vozaču osigurala maksimalna sloboda kretanja, a stražnji prostor usporediv je s onim u limuzini. Veliki bočni prozori osiguravaju iznimnu vidljivost i daju osjećaj otvorenosti prema van. Oni koji putuju u Multipli osjećat će se savršeno kao kod kuće u okruženju i dijelom svijeta koji ih okružuje. Giolito je objasnio: „Kabina Multipla također je inspirirana drugim sektorima koji unapređuju koncepte dobrobiti i udobnosti. Govorim o arhitekturi Velasca tornja (Velasca Tower) u Milanu, koji je dizajniran za optimizaciju učinkovitosti davanjem većeg prostora gornjim katovima. Slično tome, helikopteri Agusta imaju kabinu u kojoj je prozorski dio širi u gornjem dijelu, što omogućuje veću vidljivost i gore i dolje. Multipla ima isti učinkovit pristup, jer proširuje svoju kabinu gdje su glave putnika, jamčeći im nevjerojatnu količinu preglednosti.”



Sjedala, instrumentna ploča i značajke na vozilu

Osim što je prostrana, Multipla je iznimno svestrana. Izvedena u dva reda, sjedala omogućuju korištenje prostranog prtljažnika. Sva sjedala imaju podesivi naslon; stražnja se mogu preklopiti kako bi se povećao prtljažni prostor ili ukloniti. Stražnja sjedala mogu se postaviti u različite položaje kako bi se povećao kapacitet tereta. Središnje sjedalo pridonosi udobnosti putnika straga, jer se pomiče i može se preklopiti u stolić. Umjesto središnjeg sjedala u prvom redu može se postaviti spremište s pretincima, uključujući i prostrani hladnjak koji se napaja iz akumulatora automobila. Sloboda uklanjanja sjedala omogućuje postavljanje unutrašnjosti na mnogo različitih načina (svako stražnje sjedalo nudi sedam opcija).
Štoviše, organizacija uređaja i instrumenata potpuno je inovativna. Horizontalni raspored instrumentne ploče izgleda kao radna površina na kojoj su različite kontrole, kotačići i prekidači organizirani prema strogo racionalnim kriterijima. Učestalost kojom se koriste određuje najbolju udaljenost za lako čitanje i rukovanje. Tradicionalno, instrumentna ploča je ravna i okomita površina na kojoj su raspoređeni različiti instrumenti. Konstruktori Multiple oblikovali su ga i dizajnirali imajući na umu trodimenzionalnost. To stvara snažan dojam i osigurava jednostavnu i prirodnu kontrolu raznih instrumenata, koji su jednostavni za prepoznavanje i čitanje. Brzinomjer je postavljen na značajno mjesto instrumentne ploče. Smješten malo desno od upravljača, okrenut je prema vozaču, koji ga lako može vidjeti bez spuštanja pogleda - kao što oni koji rade za računalom mogu brzo baciti pogled na ekran. Nadalje, povećana udaljenost instrumenta od vozača osigurava jednostavno i brzo očitavanje. Protok zraka i ventilacija odvija se kroz sustav ventilacijskih otvora i difuzor koji izlazi iz površine instrumentne ploče. Najvažniji instrumenti i prekidači postavljeni su na središnjem prostoru.
Uz vozača, u idealnom ergonomskom položaju, nalazi se mjenjač—najvažnije sučelje u stalnom dijalogu između vozača i automobila. Tu su i mnogi pretinci koji omogućuju da se u potpunosti iskoristi svaki kutak u kabini i pronađe pravo mjesto za sve: od pretinaca iznad i ispod instrumentne ploče do onih ispod sjenila za sunce, mekih džepova iza naslona, tvrdih džepova duž vrata, ladicu ispod prednjeg desnog sjedala i držač za radio i telefon.


Održivi motori i vrhunska sigurnost

Što se tiče opcija motora, Multipla iz 1998. mogla je biti opremljena s četiri motora: tradicionalnim motorima 1.6 Torque 16v 76 kW (103 KS) i 1.9 JTD 85 kW (115 KS) koji su jamčili malu potrošnju goriva, zapanjujuće performanse i uravnoteženu, elastičnu i zabavnu vožnju. Osim toga, Multipla je već bila ekološki osviještena i uključivala je dvije posebno "čiste" verzije u kombinaciji s 1.6 "Natural Power" 68 kW (92 KS): "blupower" isključivo na metan i "bipower" verziju na dva goriva, metan i benzin. Umjesto klasičnih stepenica ispod stražnje klupe, podnica je ravna i nema nikakve izbočine, a čak je dovoljno velika da u svom donjem dijelu smjesti komponente ekološki prihvatljivih motora. Posljednje, ali ne i najmanje važno, Multipla Fiat Hybrid Power benzinski i električni motor predstavljen je 2000. godine, koji je proizveden u nekoliko modela za projekt Athena u Napulju. Multipla je nudila i brojne sigurnosne sustave i uređaje: od ABS-a do ESP-a, šest zračnih jastuka, senzore koji podešavaju korištenje zračnih jastuka ovisno o težini i masi putnika. Štoviše, bili su dostupni i zračni jastuci za bočne prozore (window-bags) koji se otvaraju duž prozora kako bi zaštitile glave putnika u slučaju bočnog sudara. Stražnja sjedala bila su opremljena naslonom za glavu koja tijekom parkiranja vozaču nisu smetala i osiguravala odličnu preglednost. Bočne stranice sjedala jamčile su čvrsto držanje tijela. A kako bi se lako pričvrstila i osigurala autosjedalica, Multipla je opremljena Isofix priključcima. Štoviše, 2004. godine Multipla je bila prvo vozilo u Fiat grupi koje je nudilo zvučnik s Bluetooth tehnologijom ugrađenom u instrumentnu ploču.