FIAT PANDA 4X4, 40 GODINA MAKSIMALNE AVANTURE

S 800.000 prodanih primjeraka tijekom tri generacije i titulom "Automobila godine 2004.” (Car of the Year 2004), Panda 4x4 postigla je niz tehnoloških dostignuća, prekretnica u avanturističkim utrkama i međunarodnih nagrada.

Bezvremenska Panda 4x4 navršava 40. Savršeno utjelovljenje talijanskog stila i prava ikona, legendarni FIAT-ov model spojio je udobnost gradskog automobila dizajniranog za obitelji s izvanrednim performansama na najtežim terenima.

Tim Stellantis Heritage obilježava ovu prigodu s dva dara: videom koji se osvrće na neke od njenih najuzbudljivijih avantura diljem svijeta i restauracijom Trekking verzije Pande 4x4 iz 2001. godine – model s malom kilometražom koji je cijeli život bio službeno vozilo u tvornici Mirafiori u Torinu.

Vraćeno u izvorni sjaj, vozilo je stavljeno u prodaju i debitiralo je na nedavnom Auto e Moto d’Epoca u Bologni, izazivajući znatiželju i pohvale za konzervatorske radove koje je proveo tim Heritage.

Roberto Giolito, voditelj Stellantis Heritage (Alfa Romeo, Fiat, Lancia, Abarth), izjavio je: „U svijetu u stalnom kretanju, Fiat Panda 4x4 je ostavila neizbrisiv trag u životima ljudi, prateći ih preko 40 emocionalnih i slobodnih godina, što potvrđuje više od 800.000 proizvedenih primjeraka između 1983. i danas. Štoviše, Panda 4x4 stvorena je s odvažnim i samouvjerenim stavom za avanture na otvorenom, bez obzira na vremenske uvjete ili uvjete na cesti. A Panda 4x4 Trekking iz 2001. koju smo obnovili nije iznimka. Nakon njenog rada u tvornici Mirafiori u Torinu, smatrali smo kako je došao trenutak da je vratimo u njeno prirodno stanište: avanturističke rute, planinske uspone ili, jednostavno, ugodnu vožnju u centru grada. Ponosni smo na ovo vozilo koje će kolekcionaru koji je strastven prema vozilima Made-in-Italy donijeti sreću i bezbrižnost prošlosti.”


Prva generacija, zvijezda najuzbudljivijih pustolovnih utrka na svijetu

Povijest Pande 4x4 počinje 1983., samo tri godine nakon službenog debija modela koji je dizajnirao Giorgetto Giugiaro - tj. poznatog kompaktnog dvovolumenskog hatchbacka, s dvoja vrata i pogonom na prednje kotače. Nadovezujući se na početni uspjeh Pande, FIAT je odlučio lansirati verziju s pogonom na četiri kotača s izvrsnim terenskim karakteristikama i, prije svega, pristupačnom cijenom - u potpunosti poštujući proizvodnu filozofiju tvrtke usmjerenu na stvaranje najnaprednije tehnologije jednostavne i dostupne svima, osim što pruža zaštitni znak šarma i radosti talijanskog načina života.

Zato je FIAT 1983. godine pozvao Steyr-Puch, lidera u sektoru pogona na sva četiri kotača, da svestrani gradski automobil pretvori u malo i lagano terensko vozilo. Konkretno, sustav 4x4 razvijen za Pandu bio je jednostavan i robustan: samo je trebalo povući ručicu mjenjača na tunelu kako bi se omogućila trakcija stražnjim kotačima bez podrške središnjeg diferencijala - stoga je preporuka da se koristi na površini s niskim prianjanjem i pri nižim brzinama. Proizvodnja se odvijala u dvije faze: u Austriji je proizveden cijeli prijenos (spojka, mjenjač, pogonska osovina u tri dijela, stražnja osovina s diferencijalom i kočnice), a zatim otpremljen u tvornicu Fiat u Termini Imerese (PA) gdje je sastavljen s ostatkom vozila. Mjenjač s pet stupnjeva prijenosa bio je još jedna jedinstvena značajka na modelu s pogonom na sve kotače, gdje se isticao takozvani "primina" -tj. omjer pogona koji je bio dovoljno kratak da se s određenom dozom lakoće popne i na najopakije padine.

Opremljen motorom od 965 cm³ i 48 KS, koji je kasnije u konačnim verzijama povećan na 1108 cm³, Panda 4x4 je prvi primjer gradskog automobila s poprečno postavljenim motorom i 4WD sustavom. Uz sustav pogona na sva četiri kotača, novo vozilo imalo je minimalni razmak od tla od oko 18 cm, masu praznog vozila od samo 740 kg i optimalne terenske kutove koji su mu omogućili da svladava nagibe od gotovo 50%. Njegove terenske karakteristike također su uključivale gume s grubljim profilom i zaštitne trake na donjem dijelu stranica i oko ruba blatobrana kotača. Ove karakteristike učinile su ga idealnim vozilom za svakodnevnu upotrebu i za svladavanje najopakijih cesta. Nadalje, imala je nenadmašnu cijenu koja ju je učinila dostupnom svima. Uz "osnovnu" (base) i "S" verziju Pande 4x4, tijekom godina uslijedile su različite opreme, uključujući Trekking, Country Club (verzija opremljena inklinometrom na kontrolnoj ploči koji je mjerio kut nagiba vozila), i ograničeno izdanje (limited edition) Panda 4x4 Sisley s posebnim interijerima i punim paketom opreme.

Percepcija kao nezaustavljivom istraživaču pojačana je i potvrđena nakon brojnih avantura diljem svijeta, poput legendarnih pustolovnih utrka koje organizira turoperator „Safariland“ za vozače amatere koji žele proputovati kontinent putem off-road tura za upravljačem automobila Panda 4x4. Prva od takvih avantura dogodila se 1985. kada je 50 Panda 4x4 sudjelovalo u afričkoj pustolovnoj utrci, počevši od Rima i prvo se zaustavivši u Tunisu, a kasnije u Abidjanu - gradu u Obali Bjelokosti koji je 14.000 kilometara od Italije i do kojeg se može doći samo preko ceste pustinje Sahara. Format Saharilanda bio je toliko popularan da su tijekom godina uslijedile i druge pustolovne utrke. Na primjer, 1986./1987. karavana Panda 4x4 krenula je i savladala zavoje od preko 7000 kilometara podmukle australske divljine. Isto se dogodilo za pustolovne utrke organizirane na Islandu među santama leda i gejzirima u ljeto 1987., kao i za onu u gustoj amazonskoj šumi između 1987. i 1988. I još jednom, tijekom zime 1989., 50 Panda 4x4 stavilo se na kušnju u mističnoj i tajanstvenoj zemlji Indiji. No, najuzbudljivija je mogla biti upravo pustolovna utrka između Pariza i Pekinga 1989. godine, koja se protezala kroz 11 zemalja i 22.000 kilometara. Unatoč dobrom ponašanju kao i uvijek, karavan Panda 4x4 nikada nije stigao do glavnog grada Kine zbog društvenih nemira koji su se odvijali tijekom prosvjeda na Trgu Tiananmen. Međutim, u proljeće 1985. godine, ekspedicija Marco Polo koju je organizirao istraživač i televizijski producent Beppe Tenti ipak je uspjela i proputovala je cijelu dužinu Puta svile, od Venecije do Pekinga, sa tri vozila Panda 4x4 i vozilom Iveco 4x4. Bilo je to prvi put kako su zapadna vozila prešla Himalaju da bi stigla do Lhase (Tibet) i Pekinga.

Panda 4x4 Heritage, doživite nove i uzbudljive avanture

Napravljena u ožujku 2002., Panda 4x4 Heritage - Trekking verzija - dio je projekta “Reloaded by Creators” - projekta matične tvrtke koji obnavlja klasična vozila i stavlja ih na tržište. Nakon konzervatorske restauracije, sada je spremna da ju kupi obožavatelj koji želi doživjeti nove avanture u vozilu uzbudljive prošlosti. Impresivno očuvana za svoju starost i opremljena motorom od 1108 ccm i 54 KS, nikada nije napustila svoju izvornu tvornicu, jer je korištena za transport oko Mirafiorija. U izvrsnoj formi i s manje od 40.000 km prijeđenih kilometara, ova Panda bila je idealan kandidat za restauraciju i plasman na tržište. Svaki mehanički detalj ponovno je pregledan s preciznošću zaštitnog znaka Officine Classiche odjela Heritage; karoserija, čak i ako je još bila neoštećena, ponovno je premazana kako bi joj se vratio izvorni sjaj. U međuvremenu, interijeri su nevjerojatno dobro očuvani i ostaju u svom izvornom obliku, što ih čini još jedinstvenijima. Blistava i svježe restaurirana, ova kolekcionarska verzija spremna je otkriti svijet uz malo prilagodbe iz odjela Heritage. Štoviše, njegov je blizanac u cijelosti izložen u Heritage Hubu u Torinu

Panda 4x4: Strast za avanturom

Druga generacija: na vrhu svijeta

Strast za avanturom također je karakterizirala drugu generaciju Pande 4x4 - verzija temeljena na novom modelu koji je debitirao 2004. i dobitnik prestižne nagrade "Automobil godine 2004" (Car of the Year 2004). Proizvedeni u poljskoj tvornici u Tychyju, prvi modeli druge generacije bili su Panda 4x4 i njezina verzija "Climbing". Slijedila je verzija Cross, koja se isticala svojim inovativnim prednjim dijelom s potpuno redizajniranim odbojnicima i novim okruglim svjetlima. U ponudi su bila dostupna dva motora: benzinski motor 1.2 60 KS i, počevši od kraja 2005., turbodizelski motor 1.3 Multijet 69 KS koji je značajno pridonio tome da je Panda 4x4 bila najprodavanije terensko vozilo tri uzastopne godine (2006. , 2007. i 2008.). Najvažnija nova značajka bio je prijelaz s povremenog pogona na četiri kotača na Pandi 4x4 na stalni sustav pogona na četiri kotača, koji je bio potpuno mehanički i opremljen viskoznom spojkom (kasnije zamijenjena elektrohidrauličnom spojkom 2008.). Naime, sustav 4x4 automatski je proradio čim je detektirao gubitak prianjanja na prednjim kotačima, postupno prenoseći okretni moment na stražnju osovinu. Na vanjštini su se isticale zaštitne letvice na bokovima od nedovršene plastike i ojačani branici, koji su također dobili zaštitu i nisu obojeni u boju karoserije.

Po uzoru na prvu generaciju, druga generacija Pande 4x4 stavljena je na test na nekim od najmučnijih i najopasnijih ruta. Godine 2005., krenuvši iz Kathmandua, na oko 1355 metara nadmorske visine, tim pod vodstvom Angelo D'Arrigo - talijanskog avijatičara i zmajara koji je želio sletjeti zmajem s najvišeg planinskog lanca na svijetu - krenuo je strmim stazama uspona na Himalaju sa dva automobila Panda 4x4 uz korištenje goriva niske kvalitete - djelomično iz nužde, a djelomično kako bi se model stavio na još teži test. Nakon što je prošao kroz Nepal i stigao do baznog kampa Everesta, 5200 metara nadmorske visine, Panda 4x4 ušutkala je svoje skeptike i pokazala svoj avanturistički i borbeni duh cijelom svijetu.


Treća generacija je završila legendarni Dakar rally 2017

Štafetna palica je 2012. godine prenijeta na treću generaciju Pande. Dizajniran od strane Roberto Giolito, inspiriran je stilskim konceptom "Squircle", tj. geometrijskog oblika stvorenog susretom kvadrata i kruga, pri čemu prvi predstavlja učinkovitost i robusnost, a drugi užitak i fleksibilnost. Rezultat je pravilan i okretan element koji je također zabavan i razigran - baš kao prijateljski i svestrani Fiat Panda.

Ponovno proizvedena u Italiji (u tvornici Gianbattista Vico u Pomigliano d’Arco u Campaniji), nova Panda 4x4 dobila je estetska pojačanja koja su napravljena da zaštite karoseriju tijekom opasnih putovanja. U međuvremenu, na tehničkoj razini, vozilo je potpuno redizajnirano kako bi dobilo autentične karakteristike vrhunskog terenskog vozila. U samo 3,7 metara spojene su tri jedinstvene karakteristike na automobilskoj sceni: vanjske dimenzije i agilnost gradskog automobila; performanse i značajke SUV-a u višem segmentu; i klasični sustav vuče pravog terenskog vozila. Točnije, uključivao je stalni sustav pogona na sva četiri kotača s elektroničkim zaključavanjem diferencijala (ELD – Electronic Locking Differential) koji je raspoređivao pogonsku silu između kotača iste osovine u trenutku kada jedan ili oba počnu gubiti prianjanje. Treba napomenuti kako je ELD prvi put predstavljen u segmentu automobila Panda 4x4. Njegov avanturistički izgled i brojne tehnološke inovacije svakako su pridonijele da ga prestižni engleski časopis Top Gear proglasi “SUV-om 2012. godine” (SUV of the Year 2012).

Zanimljivo je kako je u zimi 2012. godine nastao Panda Monster Truck: prototip koji je napravio FIAT u suradnji s Mercurio Cinematografica, scenografom Andrea Faini i garažom Fabio Gementi. Potpuno funkcionalno, posebno vozilo postavilo je Pandu 4x4 na platformu automobila Jeep CJ7 4200 i bilo je opremljeno kotačima traktora s gumama "High Speed" (promjera 150 cm i širine 50 cm) koji su bili montirani posebno izvedenim postoljem. Rezultat je bila "Big Foot" Panda koja je bila visoka 390 cm, 380 cm duga i 250 cm široka. Bilo je potrebno samo nekoliko tjedana rada da se sastavi. Fiat Panda Monster Truck korišten je u nizu reklama koje je napravila agencija Leo Burnett i trenutačno se čuva u Heritage Hubu u Torinu.

Inačica Cross nastala je 2014. godine. To je bio daljnji napredak u odnosu na 4x4 zahvaljujući obnovljenom izgledu usmjerenom na veću zaštitu karoserije, nove elektroničke tehnologije i, posebice, na nove motore. Međutim, najvažniji dodatak bio je sustav "Torque on demand" koji je omogućio vozaču da odabere postavku vozila i sustav vuče između tri različite razine: Auto, Lock i Hill Descent.

Treća generacija Pande 4x4 također je stavljena na test na najekstremnijim i najopasnijim rutama diljem svijeta. Na primjer, 2017. Panda 4x4 Cross, koja je preimenovana u PanDakar, nastupila je na legendarnom reliju Dakar. Bilo je to prvo Fiatovo vozilo, izvedeno iz gradskog automobila, koje je prošlo kroz cilj najpoznatije pustolovne utrke. Predvođen Orobica Raid timom koji čine veterani Giulio Verzeletti i Antonio Cabini, PanDakar je uspješno završio svaku etapu natjecanja, prolazeći kroz Argentinu, Boliviju i Paragvaj preko gotovo 9000 km - 4000 od kojih se odvijalo na iscrpljujućim brzinskim etapama. Opremljeno snažnim 2.0 Multijet motorom od 180 KS, vozilo je podvrgnuto svim vrstama stresa: 7 brzinskih ispita vozilo se više od 400 km, uključujući jedan od kojih je prešao 500 km; tijekom 5 dana i više od 2200 km, vozilo i tim morali su se suočiti s niskim razinama kisika zbog nadmorske visine, koja nikad nije padala ispod 3500 metara. Štoviše, temperature, koje su često bile više od 40° Celzijusa, u kombinaciji s ekstremnim vremenskim uvjetima, napravile su veliki pritisak na automobil PanDakar i tim. Štoviše, još je impresivnije ako se uzme u obzir da su od 93 početna tima samo 53 završila utrku.

Posljednje, ali ne i najmanje važno, neukrotiva Panda 4x4 postala je zvijezda Panda raida, amaterskog relija na duge staze i izdržljivost koji se održava svakog ožujka u kojem više od 300 timova iz cijelog svijeta vozi stazu sa sedam zaustavljanja u pustinji Maroko, bez pomoći GPS-a i samo s kartama i kompasima. Izdanje 2024. održat će se od 1. do 8. ožujka i, kao i uvijek, vidjet će se sudjelovanje i povijesnih i novijih Panda, 4x4 i jednostavnih verzija s pogonom na prednje kotače, u čast strasti i slobode koju je Fiatova ikona mogla osigurati 40 godina. Iz tog razloga, također, FIAT je nedavno odlučio proizvesti jubilarno izdanje Pande s pogonom na sva četiri kotača pod nazivom “4x40” koja je dostupna u samo 1.983 primjeraka kako bi odala počast godini u kojoj je započela njena serijska proizvodnja.