News

Fiat 500 izložen Muzeju moderne umjetnosti u New Yorku ovog proljeća u okviru izložbe „The Value of Good Design”

18 December 2018

web_170704_Fiat_500F_MoMA_001

  • Serija Fiat 500 F službeno će se predstaviti javnosti od 10. veljače 2019. u Muzeju moderne umjetnosti, u okviru izložbe „Vrijednost dobrog dizajna” u New Yorku.

 

Nakon što je prošle godine Muzej moderne umjetnosti iz New Yorka kupio Fiat 500 F, serije tog modela po prvi put će se izložiti u muzeju od 10. veljače do 27. svinja 2019., kao istaknuti stavak izložbe Vrijednost dobrog dizajna, izložbe potekle iz zvjezdane kolekcije industrijskog dizajna muzeja MoMA.

 

„„Model 500 ikona je talijanskog stila koja nikada ne izlazi iz mode i koja već desetljećima osvaja obožavatelje diljem svijeta svojim ključnim značajkama i snažnom osobnošću – kazao je Luca Napolitano, rukovoditelj za EMEA regiju marki Fiat i Abarth -. Od 1957. godine Fiat 500 donosi boje i osmijehe na lica običnih ljudi na cestama diljem svijeta i ambasador je „Bel Paese” te ikona stila i dizajna pod krilaticom „made in Italy”.

 

O modelu Fiat 500

Model izložen u muzeju MoMA jest model iz serije 500 F, najpopularniji model 500 ikad koji se proizvodio od 1965. do 1972. Kada mu se pridodaju druge verzije (Sport, D, L i R) modela prve generacije, dolazimo do više od 4 milijuna proizvedenih automobila u razdoblju od 1957. do 1975. Radi se automobilu koji je primjer funkcionalnosti u ispravnom obliku, logičke i ekonomične uporabe materijala te uvjerenja da kvalitetan dizajn treba biti dostupan svima. Razvoj cjenovno pristupačnih i pouzdanih automobila kao što je Fiat 500 bio je ključan za motorizaciju u poslijeratnom razdoblju u Europi. Svojim dizajnom i pričom koja je fokusirana na Italiju sredinom 20. stoljeća, model 500 utjelovljenje je brojnih načela koja su tipična za modernistički dizajn sredine stoljeća i objedinjena kroz razne teme obrađene u kolekciji muzeja.

 

Poznat pod nazivom „Cinquecento”, model Nuova 500 dizajnirao je dizajner i inženjer Dante Giacosa, a na tržište je plasiran 1957. Giacosa, koji se tvrtki Fiat pridružio 1927., bio je kreator brojnih najvažnijih dizajna tog proizvođača automobila tijekom svoj četrdesettrogodišnje karijere, uključujući originalni 500 „Topolino” te kasniji model 500 „Nuova”. Kompaktni gradski automobil s motorom na stražnjem kraju zamišljen je kao ekonomičan automobil za velik broj ljudi. Usprkos malenim vanjskim dimenzijama Giacosin dizajn donosi maksimalno iskorišten prostor u unutrašnjosti, što rezultira iznenađujuće prostranom unutrašnjosti u koju stanu četiri putnika. Značajka sklopivog platnenog krova u osnovnoj opremi ovom ekonomičnom modelu donijela je dašak luksuza, a istodobno smanjila količinu tada dragocjenog materijala čelika potrebnog za proizvodnju.

Taj neprikosnoveni uspjeh nastavio se 2007. godine plasiranjem modela nove generacije na tržište. Današnji model 500, baš poput svog slavnog pretka, odmah je polučio velik uspjeh diljem svijeta i osvojio brojne nagrade, uključujući onu za automobil godine i „Compasso d’oro”.

 

Vrijednost dobrog dizajna

Izlaganjem predmeta iz kućanstava, od kućanskih uređaja do keramike, stakla, elektronike, transportnih rješenja, sportske opreme, igračaka, grafika izložba The Value of Good Design (od 10. veljače do 27. svibnja 2019.) istražuje demokratizacijski potencijal dizajna, počevši od inicijativa dizajna muzeja MoMA od kraja 30-ih pa sve do 50-ih godina 20. stoljeća koja su dovela do stvaranja pristupačnih i dobro dizajniranih suvremenih proizvoda. Koncept dobrog dizajna odvijao se i izvan muzeja, s vladama na obje strane u hladnom ratu koje su ga prihvatile kao ključan alat za društvenu i ekonomsku rekonstrukciju te tehnološki napredak u godina nakon Drugog svjetskog rata, čega je model Fiat 500 klasičan primjer. Izložba postavlja i pitanja o tome što dobar dizajn znači u današnje vrijeme te mogu li se vrijednosti iz sredine 20. stoljeća prenijeti i preoblikovati za publiku u 21. stoljeću. Posjetitelje se poziva da sami procijene isprobavanjem nekoliko klasika „dobrog dizajna” koji se i dalje proizvode te da istraže na koji način MoMA, putem svojih trgovina, nastavlja s inkubacijom novih proizvoda i ideja na međunarodnom tržištu.

Latest From Fiat

Slažem se